6 manieren om een ​​succesvolle oplichter te worden

Kort na 11 september 2001 begon ik op verschillende toonbanken in mijn buurt collectebussen te zien die om donaties vroegen voor een liefdadigheidsinstelling genaamd de Orphans of 9/11. In plaats van mijn wisselgeld in te leveren, belde ik het goede doel om hun belastingaangifte op te vragen.

Het blijkt dat hoewel de wezen van 9/11 een legitieme liefdadigheidsinstelling waren, ze in mijn staat geen donaties inzamelden en helemaal geen collectebussen gebruikten. Iemand had gewoon hun logo gestolen en de dozen gefabriceerd. Ze hadden ze maandenlang regelmatig geleegd, maar ik was de eerste persoon die probeerde te controleren of de dozen legitiem waren.

Toen ik mijn plaatselijke politie-afdeling belde om aangifte te doen van deze verachtelijke misdaad, namen ze een rapport op, maar zeiden ze dat ze niet de mankracht hadden om de dozen uit te zetten en de dief te pakken. Hun advies:ga rond in mijn buurt en informeer de handelaars.

Dat is een simpele zwendel die ik heb ontdekt in mijn decennia waarin ik consumentennieuws rapporteerde, maar ik heb er nog veel meer gezien.

Wil je de eenvoudigste methoden leren om mensen op te lichten, of beter nog, methoden om te voorkomen dat je slachtoffer wordt? Dat is het "Geld!" van deze week! podcast gaat over. We gaan het hebben over minstens zes oplichtingspraktijken en hoe je ze kunt vermijden.

Zoals gewoonlijk zal mijn co-host financieel journalist Miranda Marquit zijn. Meeluisteren en soms bijdragen is producer en beginnende investeerder Aaron Freeman.

Leun achterover, ontspan en luister naar "Money!" van deze week. podcast:

  • Luister op Apple Podcasts
  • Luister op Google Podcasts
  • Luister op Spotify

Niet bekend met podcasts?

Een podcast is in feite een radioprogramma waar je op elk moment naar kunt luisteren, hetzij door het te downloaden naar je smartphone of ander apparaat, of door online te luisteren.

Ze zijn helemaal gratis. Ze kunnen elke lengte hebben (de onze zijn meestal ongeveer een half uur), bevatten een willekeurig aantal mensen en behandelen elk onderwerp dat je maar kunt bedenken. Je kunt thuis luisteren, in de auto, tijdens het joggen of, als je op mij lijkt, op de fiets.

Je kunt hier naar onze nieuwste podcasts luisteren of download ze naar uw telefoon vanaf een willekeurig aantal plaatsen, waaronder Apple, Spotify, RadioPublic, Stitcher en RSS.

Als je nog niet naar een podcast hebt geluisterd, probeer het dan eens en abonneer je op de onze. Je zult blij zijn dat je het gedaan hebt!

Notities weergeven

Wilt u meer informatie? Bekijk deze bronnen:

  • 6 bewezen manieren om oneerlijk te leven
  • 10 gouden regels om oplichting te voorkomen
  • Investor.gov:wat u kunt doen om investeringsfraude te voorkomen
  • Investor.gov:soorten fraude
  • Investopedia:6 manieren om een ​​investerings-ponzi-regeling te vermijden
  • De zoekfunctie voor spaarrekeningen van Money Talks News
  • Abonneer u op de Money Talks News-nieuwsbrief
  • Volg onze cursus De enige pensioengids die u ooit nodig zult hebben
  • Volg onze cursus Money Made Simple
  • Website van Miranda Marquit

Over mij

Ik heb Money Talks News in 1991 opgericht. Ik ben een CPA en ik heb ook licenties verdiend in aandelen, grondstoffen, optiehoofden, beleggingsfondsen, levensverzekeringen, effectentoezichthouder en onroerend goed.

Door de computer gegenereerde transcriptie van de show

6 manieren om een ​​succesvolle oplichter te worden

Stacy Johnson: [00:00:00] Hallo allemaal, en welkom bij de geldpodcast. Het was net na 11 september 2001 dat ik heldere plexiglas collectebussen begon te zien op verschillende winkelbalies in mijn buurt. Er werd om donaties gevraagd voor een liefdadigheidsinstelling die de wezen van negen 11 heette, maar misschien omdat ik een consumentenreporter ben, heb ik, in plaats van gewoon mijn wisselgeld in te leveren, zoals sommige andere mensen al hadden gedaan, eerst de liefdadigheidsinstelling gebeld.

Om hun belastingaangifte op te vragen. Nou, het blijkt dat, hoewel de wezen van Nine 11 een legitieme liefdadigheidsinstelling waren, ze in mijn staat helemaal geen donaties inzamelden. En ze gebruikten ook geen collectebussen. Dus iemand had gewoon hun logo gestolen en die dozen gefabriceerd. Ze waren ze al maanden aan het legen, maar ik was de eerste persoon die probeerde te verifiëren dat ze echt legitiem waren.

Toen ik de lokale politie belde om deze oplichterij te melden, namen ze een rapport op, maar toen zeiden ze dat ze niet de mankracht hadden om de dozen uit te zetten en de dief te pakken. Hun advies aan mij was om gewoon in je buurt te gaan en de handelaars te informeren, om die dozen niet meer te gebruiken. Dat is een simpele zwendel die ik heb behandeld in mijn decennia waarin ik consumentennieuws rapporteerde, maar ik heb er nog veel meer gezien.

U wilt de eenvoudigste methoden leren om mensen op te lichten of beter nog methoden om te voorkomen dat u zelf het slachtoffer wordt? Nou, dat is waar de geldpodcast van deze week over gaat. We gaan het hebben over minstens zes oplichting en hoe je ze kunt vermijden. Ik ben je gastheer, Stacy Johnson. Ik ben hier met medegastvrouw Miranda Markowitz, zeg hallo Miranda.

Miranda Marquit: [00:01:28] Hoe gaat het

Stacy Johnson: [00:01:28] vandaag? Het gaat goed met mij. Hoe zit het met onze beginnende investeerder en producent? Aaron Vrijman. Hoe gaat het vandaag, Aaron? Alle

Aaron Freeman: [00:01:34] goed, ik ben goed. Het gaat goed met mij. Het gaat goed met mij.

Stacy Johnson: [00:01:36] Oké, Dan. Klaar om in het onderwerp van vandaag te graven? Dat ben ik, maar voordat we dat doen. Een korte disclaimer, mocht je de namen van aandelen of andere investeringen horen in deze podcast?

Het betekent niet hun aanbevelingen. U belegt nooit uitsluitend op basis van ons advies, omdat dit mogelijk geen verband houdt. Het heeft misschien geen betrekking op uw situatie, uw eigen advies inwinnen, uw eigen beslissingen nemen. Laten we nu teruggaan naar het onderwerp zes manieren om een ​​succesvolle oplichter te worden. Dus ik moet jullie vragen, als we beginnen, zijn jullie het zat om eerlijk te leven?

Je bent het zat om hard te werken en er niet al te veel beloning voor te krijgen. O ja.

Aaron Freeman: [00:02:08] Ja,

Stacy Johnson: [00:02:11] ja. Ben je klaar om te gaan? Waar is het gemakkelijke geld omdat ik het heb gezien?

Miranda Marquit: [00:02:15] Ja, ik denk het wel. Ja. Ik bedoel, ja. Ik bedoel, dit hele, euh, hard werken begint een echte belemmering te worden.

Aaron Freeman: [00:02:23] Ja. Vertel me Stacy, hoe kan ik

Stacy Johnson: [00:02:24] gemakkelijk geld verdienen? Ik ga je vertellen hoe je gemakkelijk geld kunt verdienen, Erin.

Bedankt voor het vragen. Wat is het

Aaron Freeman: [00:02:29] kostte me echter. Moet ik u in 1995 betalen?

Stacy Johnson: [00:02:31] Ja, dat zou beter zijn. Ja. Um, maar weet je, in de loop der jaren dat ik consumentenrapportage heb gedaan, ja. Ik ben letterlijk meerdere keren ontmoedigd geraakt omdat er zoveel mensen geld stelen en er helemaal geen verantwoording voor afleggen.

Ik zal je, ik zal je enkele voorbeelden geven van wat we doen, maar het maakt je echt kwaad. Soms, weet je, dat ik hard werk, eh, voor, voor het geld dat ik verdien. En sommige mensen werken helemaal niet. Ze stelen van andere mensen en ze worden niet eens gepakt. Laat me je wat voorbeelden geven.

Laten we zeggen dat u een oneerlijk leven wilt gaan leiden. Ik ga je zes manieren geven om het te doen. Nummer één is om een ​​investeringsgoeroe te zijn. Laat een totaal gebrek aan expertise op de aandelenmarkt u nu niet tegenhouden. Jongens, je kunt deze eenvoudige methode gebruiken om de goedgelovige ervan te overtuigen dat jij het volgende Warren-buffet bent.

Nummer één, koop een grote lijst met mogelijke investeerders. U kunt e-maillijsten kopen. Verdeel ze nu in groepen. Nummer twee, stuur een ander aandelenidee naar elke groep. Maakt niet uit wat voor voorraad is. Gebruik een dartbord om de voorraad te kiezen. Maakt helemaal niet uit. Nummer drie, wacht een paar weken, gooi de groep weg die een verliezende aanbeveling heeft gekregen.

Stuur een extra keuze naar degenen die een winnaar hebben gekregen. Nummer vier, herhaal dit proces en wat overblijft is een groep mensen die je hebt voorzien van drie of meer opeenvolgende winnaars, nummer vijf, hen de mogelijkheid biedt om je supergeheime bewezen investeringsmethode te gebruiken voor slechts $ 199 per maand.

Kijk hoe dat werkt. Eh, nee. Ik ben een beetje verloren. Oke. Krijg een lijst met mensen. Recht op mijn lijst van mensen, e-mailadres. Oke. Je hebt een e-mailadres voor e-mail, gewoon voor iedereen. Nogmaals, laten we zeggen dat u een miljoen e-mailadressen krijgt. Oke. Verdeel het in tweeën, stuur 500.000 mensen, een aandelenidee. Stuur nog eens 5.000 andere aandelen naar je toe.

Als dat zo is, als de voorraad daalt, gooi die mensen dan weg. Als de voorraad stijgt, houd die mensen dan, stuur ze nog een aandelenidee. Zelfde proces. Als dat aandeel omhoog gaat. Nu heb je een groep mensen. Je zei twee goede ideeën om degenen weg te gooien die een slecht idee krijgen. Oke. Nu komt het allemaal samen. Oké.

Je blijft dat doen totdat je iemand drie of vier stuurt. Goede keuzes. Nu gaan ze denken dat je een genie bent. Ze realiseren zich niet dat je ze allemaal hebt weggegooid. Je zei ook slechte keuzes. En ze gaan je geld betalen omdat je ze dat soort rendement gaat beloven. En zo eenvoudig is het nu.

Dus nu kun je een investeringszwendelkunstenaar zijn, weet je, en trouwens, als dat te veel gedoe is, maak je er dan geen zorgen over. Gewoon rennen als een belofte van 50% rendement. Nu zouden uw slachtoffers zich daar natuurlijk zorgen over moeten maken, als u 50% van uw eigen geld kunt verdienen, waarom zou u dan in godsnaam dat van hen nodig hebben? Maar maak je geen zorgen dat het niet bij hen opkomt.

Je belooft ze gewoon iets dat je niet kunt waarmaken. Ze sturen je geld en je gaat naar de races. Je ligt op het strand.

Miranda Marquit: [00:05:08] Ik doe, eigenlijk, dit is, ik bedoel, ik heb op dit moment duidelijk alles verkeerd gedaan.

Stacy Johnson: [00:05:14] En ben je naar de universiteit gegaan? Waarom werk je voor de kost

Miranda Marquit: [00:05:17] Rhonda? Ik weet het niet.

Ik bedoel, en waarom zou ik dit doen? Zoals, waarom ben ik zo van, Hé, zorg ervoor dat je indexeert en geen aandelen kiest. Ik bedoel, het is duidelijk dat ik gewoon moet zijn, stuur me je geld en ik stuur je wat informatie over enkele willekeurige aandelen. Ik bedoel, ik doe het duidelijk verkeerd.

Stacy Johnson: [00:05:36] Weet je wat ik zie, echt goede lucratieve dingen voor jou en ook voor jou.

Aaron, in feite, dat is nummer twee, voorspel gewoon een toekomst, of het nu liefde is of we willen allemaal weten wat er gaat gebeuren. Rechts? Het leven is ingewikkeld. Er zijn te veel variabelen om op te vertrouwen. We weten wat de toekomst zal brengen, maar dat weerhoudt niet iedereen van iedereen. Van paranormaal begaafden tot Wall Street, investeringshuizen die je beloven, ze kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren en daar vragen ze geld voor.

Uh, weet je, misschien moeten Wall Street-professionals ze wel of niet oppakken omdat ze op zijn minst goed geïnformeerde gissingen zijn en ze zullen toegeven dat termvoorspellingen gebaseerd zijn op gebeurtenissen, onderhevig aan verandering, maar paranormaal begaafden, paranormale hotlines, waarzeggers, ze openlijk werken zonder enige beperkingen, zelfs niet illegaal.

En ze harken miljoenen dollars aan veelbelovende mensen. Ze weten wat er gaat gebeuren als je geen idee hebt, het idee dat we allemaal kennen, of we zouden zeker moeten weten dat de toekomst niet bekend is, maar vanwege het verlangen om te zien wat er in het verschiet ligt, is zo groot. Dit is een gebied dat bol staat van de belofte voor iedereen om anderen echt te overtuigen, ze hebben een glazen bol.

Rechts. Maar mijn

Aaron Freeman: [00:06:38] aura, mijn zoon en mijn maantekens zijn allemaal uitgelijnd.

Stacy Johnson: [00:06:41] We gaan nog steeds. ik

Aaron Freeman: [00:06:42] betaalde daar heel goed geld voor.

Stacy Johnson: [00:06:44] Er kwam een ​​keer iemand naar me toe op een cruiseschip en zei:mag ik je aanraken? Je hebt de meest verbazingwekkende uitstraling die ik ooit heb gezien. Dat is waar. Waar

Aaron Freeman: [00:06:52] hebben ze je aangeraakt?

Stacy Johnson: [00:06:54] Oh, en mijn vrouw, ik logeerde bij een groep mensen.

Mijn vrouw zei, wat bedoel je? En onze sinaasappel? Oh, nee, je bent in orde. Maar deze man heeft een toverwoord. Ik heb haar nooit laten vergeten dat dat trouwens de enige paranormaal begaafde is die ik ooit in die persoon heb geloofd.

Miranda Marquit: [00:07:10] Uh, ik deed, um, ik heb ooit een verhaal gedaan, um, lang geleden, net, uh, net na de, uh, 2000. Uh, 2008 crash, 2008, 2009 crash.

En, uh, de daaropvolgende, uh, de daaropvolgende recessie. En er was een toename in mensen die naar paranormaal begaafden gingen voor geldzaken. En dus liet ik, een van mijn klanten, eigenlijk, uh, me eigenlijk naar een paranormaal begaafde gaan en het geld laten lezen. Het was dus echt een leuke ervaring. Het was echt een leuke ervaring. Eh, weet je, ik bedoel, uh, het is interessant.

Ik, ik vind het leuk, ik vind deze dingen vermakelijk omdat het altijd interessant voor me is hoe. Geweldig. Ze gaan over het koude lezen, dingen oppikken en dan omdraaien en dat gebruiken, uh, om S te maken en dan natuurlijk, het idee om algemene dingen te maken, klinkt specifiek voor jou. Uh, het is zo interessant voor mij.

Uh, maar ja, nee, het was echt interessant. Eh, mij was natuurlijk beloofd dat het mij financieel goed zou komen en dat mijn toenmalige man een baan zou vinden. En natuurlijk gebeurden deze dingen allemaal. Uiteindelijk, weet je, weet je,

Stacy Johnson: [00:08:28] zelfs een kapotte klok heeft gelijk. Twee keer per dag, toch?

Miranda Marquit: [00:08:30] Oh ja. O ja. Dus, uh, maar dat was het wel, maar het was interessant.

Dus,

Stacy Johnson: [00:08:35] ja. Dus oke. Nummer drie, start een non-profitorganisatie, of het nu kinderen of dolfijnen zijn, als je mensen foto's laat zien van dieren of zoogdieren in nood, zullen ze je wat geld overhandigen. Op onverklaarbare wijze doen ze dit zonder een paar seconden nodig te hebben om uit te checken. Non-profitorganisaties zoals vernietigd hebben je aan het begin van deze podcast verteld dat je naar plaatsen zoals guidestar.org of liefdadigheidsnavigator kunt gaan en liefdadigheidsinstellingen heel snel kunt bekijken.

Maar de meeste mensen doen dat niet. En als je een hekel hebt aan het idee om het papierwerk in te vullen dat nodig is om een ​​non-profitorganisatie te starten, kun je het gewoon faken. Ja. Zeg gewoon dat je een non-profitorganisatie bent, weet je, hier is, hier is een waargebeurd verhaal vele jaren geleden, uh, van, van GuideStar of wat zijn de andere liefdadigheidsnavigatie? Ik ben het vergeten.

Hoe dan ook, ze hebben een lijst met F-rated liefdadigheidsinstellingen gepubliceerd. Uh, ze doen dit elk jaar rond de kersttijd, weet je? Want dat is wanneer mensen op welke manier dan ook het meeste doneren, het toeval wil dat er een liefdadigheidsinstelling met F-rating op loopafstand van mijn huis hier in Fort Lauderdale was. Ik kan gewoon over de brug over de intercoastal lopen, daar was het.

Oke. Dus ik ga naar dit goede doel kijken. Dit is wat, dit is wat de deal was. Ze verkochten jachten. U schenkt dus met andere woorden uw jacht. Dit is voor nu wanneer je een autojacht of iets dergelijks aan een goed doel schenkt, zij verkopen het. En dat is de afschrijving die je krijgt voor wat ze ervoor krijgen.

Rechts? Dus als hij een auto heeft gedoneerd, verkopen ze de auto voor $ 10.000 op een veiling, je afschrijving is $ 10.000. Maar vroeger moest je beslissen wat de waarde van dat bezit was. Met andere woorden, u schenkt een jacht aan dit goede doel en u zegt dat mijn jachten 20 miljoen dollar waren. U krijgt een afschrijving van $ 20 miljoen.

Mooi hoor. Ze verkopen het jacht en gebruiken dat in theorie om een ​​mishandelde vrouwenshow te financieren. Oke. Dus hier is de deal, hun inkomen. Omdat je de belastingaangiften van elk goed doel kunt opvragen, niet van individuele mensen, maar van liefdadigheidsinstellingen. Je kunt, ik denk dat ik hun, hun, eh, hun belastingaangifte heb gedaan. Ze brachten het jaar daarvoor $23 miljoen binnen.

Oke. Ze gaven $ 50.000 aan een vrouwenopvang. Van de 23 miljoen, 21 miljoen, besteedden ze aan marketing. Nu is hier de kicker. Nou, je moet, je moet het woord naar buiten brengen. Moeilijk. Nou, hier is echter de kicker, die eigenaar was van het marketingbedrijf, de man die eigenaar was van het goede doel. Met andere woorden, hij nam uw liefdadigheidsbijdragen aan, sluisde ze naar zichzelf in een marketingbedrijf met winstoogmerk en doneerde 50.000 aan een vrouwenopvang.

Dat klinkt flagrant illegaal, nietwaar? Maar dat is het niet. Nee nee. Onwettig. Ik belde het kantoor van de procureur-generaal nadat ik het verhaal had gedaan, ze wilden niet met me praten. Natuurlijk. Ik bedoel, dat is het goede doel. Zou niet met me praten. Eh, ik stond voor hun gebouw op en wees naar hen, maar ze wilden toch niet met me komen praten.

Dus ik belde de procureur-generaal van de staat en ik zei, kijk hier eens naar, hun belastingaangiften daar. Dus negen 90 is wat het wordt genoemd. U kunt het zelf lezen. En ze zeiden, nou, sorry, maar ten eerste weet ik niet eens zeker of iets illegaal is. Elk beetje is het. We hebben meer te doen dan wij. Begrijp je wat ik bedoel?

Toen ik dit begon door te zeggen dat je je soms moet afvragen waar je in godsnaam mee bezig bent, werken voor een eerlijk leven. Het is gewoon geweldig. Dat is een geweldig verhaal. Ja. Veel van dit soort verhalen, omdat ik dit al heel lang doe. Laten we naar nummer vier gaan. Als je tot nu toe niets hebt gehoord dat je leuk vond, wat dacht je van nummer vier?

Biedt eenvoudige oplossingen voor complexe problemen. Als het gaat om afvallen, rijk worden, allerlei dingen, liefde vinden. Veel mensen zijn zo wanhopig. Ze willen, ze willen winnen zonder pijn. Ik deed mijn eerste nieuwsbericht over producten voor gewichtsverlies. Ik weet het niet. We woonden in Cincinnati, misschien was het 25 jaar geleden.

Het onderwerp was een vetverbrandende broek. Dus eigenlijk trek je deze broek aan en val je af terwijl je slaapt. Dus wat ik deed, was dat ik naar een dokter ging aan een universiteit die gespecialiseerd was in onderzoek naar gewichtsverlies. En ik heb haar niet nodig. Ik heb het script niet nodig om exacte woorden te onthouden. In 25 jaar geleden waren er twee manieren om gewicht te verliezen.

Hij zei:eet minder of beweeg meer, maar omdat zoveel mensen niet bereid zijn zich in te spannen om betekenisvolle verandering in hun leven te bewerkstelligen. Je kunt ze zo ongeveer alles beloven, elke eenvoudige oplossing voor een complex probleem, en ze zullen bijten. En als ze getuigenissen zullen aanbieden, die nep kunnen zijn, zullen ze onderzoek aanbieden dat waarschijnlijk ook niet echt is.

En dat ben je, en dan ga je dit product kopen en mensen doen het elke dag. En ik neem aan dat je

Aaron Freeman: [00:12:55] behandel dat waarschijnlijk precies zoals je de, uh, de eerste doet, je noemde de investeringsgoeroe, terwijl, uh, je uit als een dieetplan en je het dieetplan daar neerzet om lastig te vallen, je weet wel, 50 mensen.

Kun je dat halveren 25 van hen verliezen wat gewicht, vijf niet en dan laat je alleen die 25 zien en dan misschien 10 van die echt, echt geweldig werk hebben gedaan. En je zet die jongens op tv en dan blijf je je product promoten.

Stacy Johnson: [00:13:22] Juist. OK goed. Dat zou je absoluut kunnen. En ja, het is gewoon geweldig. Dit spul werkt.

En eigenlijk doet alle reclame dit tot op zekere hoogte. Zoals je een auto-advertentie zou zien en het heeft een man in een vrachtwagen en EO, het is eigenlijk veelbelovend dat je een ruige man gaat worden. Als je in deze pick-up truck rijdt of, je weet wel, een aantal dingen, uh, de cosmetica van een vrouw, weet je, dit is eigenlijk tandpasta, dan zeggen ze eigenlijk dat iemand je gaat kussen als je je tanden poetst met deze tandpasta .

Dus, en het enige dat reclame maakt, is het aanbieden van eenvoudige oplossingen voor complexe problemen, maar sommige zijn gewoon flagrante oplichters. En dat is er een voorbeeld van. Oké, nummer vijf, genees mensen, genees mensen als ze ziek zijn, maak gewoon een Raider-product dat een snelle oplossing belooft voor een veelvoorkomende ziekte.

Maak je geen zorgen over het creëren van, weet je, mensen die het etiket lezen omdat ze dat niet zullen doen. Aanstekelijk, maar nu in 2008, uh, deden we een nieuwsbericht. Heb je dat met mij geschoten? O nee, dat wist ik niet. Dat was voor mij. Hoe dan ook, in 2008 deed ik een tv-nieuwsbericht over een veel geadverteerde remedie tegen hoofdpijn, frontaal genoemd. Herinner je je die hoofden nog, zet het op, leg het direct op je voorhoofd, aan en uit.

Dat bleven ze maar herhalen. Hoe dan ook, het idee leek aantrekkelijk. Je wrijft over een mes, zag eruit als lippenbalsem op je voorhoofd en je hoofdpijn zou moeten verdwijnen. Ik zag deze advertentie en ik heb zoiets van, nou, dat lijkt stom als de hel. Dus ik deed een beetje, ik deed er wat onderzoek naar nu het op de markt werd gebracht als een homeopathisch geneesmiddel.

Hier is wat, hier is, waar het me mee heeft geholpen. Pathische geneeskunde is de definitie. Je neemt een curatief actief ingrediënt en je verdunt het tot het punt waarop het bijna niet meer bestaat. Dus, ik bedoel, dit is letterlijk wat homeopathische geneeskunde is.

Aaron Freeman: [00:15:06] Oh, ik dacht dat het meer was, ik dacht dat het meer ging over hete stenen op je rug leggen.

Nee,

Miranda Marquit: [00:15:09] nee, nee, nee, nee. Dat heet ontspannen voor mijn massage. Dat heet een ontspannende massage

Stacy Johnson: [00:15:16] monster. We hadden frontaal, laten we zeggen, laten we het aspirine noemen. Ik weet niet wat het was. Het was iets dat eigenlijk hoofdpijn zou genezen. Oke. Maar het was in deze mate verdund en ik overdrijf nu niet.

Een oogdruppelaar vol in mijn zwembad. Zoals 30.000 gallons met een pipet er vol van, van een actief ingrediënt. Dus ten eerste kan het niet werken omdat het zo verdund is. Maar ten tweede, niet alleen dat je het op je huid wrijft, het zal er ook geen hoofdpijn van krijgen. Remi, je kunt geen aspirine op je huid smeren,

Aaron Freeman: [00:15:46] is dat omdat ze zo verwaterd raken dat ze geen FDA-goedkeuring hoeven te krijgen.

Nee,

Stacy Johnson: [00:15:52] nee, het is een homeopathisch medicijn dat iemand in de 18 honderden heeft bedacht. En sommige mensen zweren er gewoon bij. Dus nu hebben jullie geleerd wat homeopathische medicijnen zijn. Oke. Dus nu. Hier is dit product nu, niet alleen was dit product, dit product was zo, uh, zo zwaar geadverteerd dat er een grote drogisterijketen was die we zullen gaan noemen, maar je weet zeker wie ze zijn.

Ja, ze hebben er hun eigen generieke versie van gemaakt. Dus ik sta in deze drogisterij met dit product, wat geen enkele zin heeft. En het kost zo'n 7 99 en, en ernaast is een generieke versie, die natuurlijk ook nergens op slaat. Dus belde ik de federale handelscommissie. En ik zei, hoe kun je een product toestaan?

Zo duidelijk dom om zo zwaar op de markt te worden gebracht. En hier is hoe ze reageerden. Over het algemeen starten we geen onderzoek om massa's klachten te ontvangen. En zelfs dan zal het proces, het proces zal jaren duren. Dus wie dit ook deed, wie het ook deed, wat trouwens een Canadees bedrijf was. Ik, weet je, ik ging naar ze toe en vroeg ze om gemeengoed.

Natuurlijk heb ik er geen gekregen. Um, maar ze, dus ze zijn al lang weg. Ik bedoel, ze verdienen honderd miljoen dollar. Dat doen de paranormale hotlines ook. En tegen de tijd dat iemand ze vastklemt, zijn ze in de Bahama's, schat. Ze zijn op het strand. Het kan ze niet schelen. Oke.

Aaron Freeman: [00:17:05] Het is kapitalisme, man.

Stacy Johnson: [00:17:06] Ja. Ik bedoel, dat is nu waar. Hier is mijn, mijn laatste.

Nummer zes. Laat me dit eigenlijk doen. Laat me een korte pauze nemen. We moeten de rekeningen betalen, maar we komen zo terug. Het zou dan mijn laatste zijn waar ik tips kan krijgen over hoe het niet moet, hoe te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van een van deze oplichting. We zijn zo terug. Oké, hier zijn we dan. Weer terug. Ik heb nog één ding over.

Een manier waarop je oneerlijk kunt leven. En dit is, dit is mijn minst favoriete. Dit zijn de mensen die ik heel graag haat. Laten we proberen mensen te schoppen terwijl ze down zijn. Er is altijd een publiek voor bijna alles dat een snelle oplossing belooft, toch? Maar als je echt wanhopige mensen wilt krijgen, zoek dan mensen die financieel in de problemen zitten, want ze zullen zich tot bijna iedereen wenden voor zo ongeveer vier euro voor je reddingsschuld, schikking, niet-bestaande overheidssubsidies.

Al deze dingen zijn gericht op mensen die pech hadden omdat het niets te verliezen had. Ze denken van niet, maar ze doen het wel. Ik heb verhalen gedaan. Oke. Um, 's avonds laat infomercial, hoe onroerend goed te kopen, wat onze ex-president eigenlijk zoiets deed. Maar goed, weet je, het is, weet je, ik ga je leren hoe je huizen kunt kopen zonder geld.

Je gaat 10 huizen kopen, bla, bla, bla. Ik ontmoette een vrouw die een huis kocht. Ze woont bij haar moeder omdat ze haar eigen huis was kwijtgeraakt. Ze was afgeschermd. Ze liet haar moeder een hypotheek op haar huis nemen zodat ze een ander huis in een ander deel van Florida kon kopen en, weet je, haar weg naar roem en fortuin in onroerend goed kon ruilen.

En dat huis ging ook in executie. Dus verloor ze haar huis en dat van haar moeder omdat een of andere klootzak haar ervan overtuigde dat hij haar rijk kon maken. En dit zijn de, dit zijn de slechtst mogelijke mensen, een speciale plaats in de hel is gereserveerd voor mensen die mensen tot slachtoffer maken die al wanhopig en arm waren.

En ja. En je zou denken dat niemand zo slecht kan zijn. Niemand kon zo slecht zijn. Rechts. En laat me je iets vertellen, je kunt geen dode kat slingeren zonder iemand te raken die zo slecht is in deze wereld. Er zijn daar een heleboel mensen die wachten om zo'n beetje oude mensen, mensen met de ziekte van Alzheimer, het slachtoffer te maken, het kan ze niet schelen en ik heb het keer op keer gezien.

Klink ik alsof ik boos ben op die mensen omdat ik dat probeer, ik ben echt een beetje boos op hem, een beetje

Aaron Freeman: [00:19:13] hier in Florida, man.

Stacy Johnson: [00:19:14] We hebben veel van die mensen. JEP. Scumbag hoofdstad van de wereld. Dus nu. Ik heb jullie zes manieren verteld waarop jullie kunnen stoppen met werken, een eerlijk leven kunnen verdienen en oneerlijk kunnen gaan verdienen.

Brenda, kun je me helpen met wat ideeën om er geen slachtoffer van te worden? Ja.

Miranda Marquit: [00:19:30] Dus je moet wel oppassen. En dus, eh, Allereerst een gezonde sceptische scepsis over wat hier gebeurt. Ik bedoel, zoals we ontdekten, ik bedoel, het is echt moeilijk als mensen zeggen:Hey liefdadigheid, dit liefdadigheidswerk dat. En dus ben ik een van de dingen die ik heb gedaan.

Gewoon een beetje teruggaan naar dat liefdadigheidsding is, ik bedoel, ik weet aan welke goede doelen ik, eh, ik doneer, en dat is gewoon waar ik me aan vasthoud, zoals missies die, uh, veroorzaken. Want zoals je zei, je weet het niet. Ik bedoel, iedereen kan zelfs het, uh, Pak het logo van een bekende en legitieme liefdadigheidsinstelling pakken, het ergens op gooien en boem.

Rechts. Dus het is moeilijk. Um, en ik denk dat het eerste waar je op moet letten, die getuigenissen zijn, toch? Iemand zegt, je weet wel, getuigenissen voor, van vreemden die je op tv ziet, uh, zelfs online. Recensies, daar moet je voor oppassen want, eh, weet je, dat zijn soms acteurs. Soms worden mensen betaald voor reviews.

Ik weet dat ik als schrijver bedrijven heb die naar me toe kwamen en zeiden:Hé, we zullen je betalen om recensies te schrijven die vervolgens op verschillende plaatsen kunnen worden geplaatst. Uh, en dan zijn er ook, uh, dingen zoals bij Amazon, waar als je een geverifieerde koper wilt zijn, je eigenlijk kunt zijn, er zijn bedrijven die je, weet je, betalen.

Wat je gaat doen, is dat je koopt, je doorloopt het proces van het kopen van wat het item ook is, en dan zullen ze je de kosten van het item terugbetalen plus een positieve recensie schrijven. Dus

Aaron Freeman: [00:21:05] dat speelt echt op psychologie. Is het niet? Ik bedoel, dat is wat mensen doen. Ik bedoel, als je veel brandstof aanbiedt, bied je ze de service gratis aan.

Weet je, en ze zullen het gevoel hebben, nou ja, ik moet iets aardigs zeggen. Ik heb het gratis gekregen of zoiets

Stacy Johnson: [00:21:17] dat, weet je? Nou, laat me je de Miranda vragen. En dit is zeker een geweldig voorbeeld, en ik had niet aan dit hele, uh, getuigenis-ding, uh, of liever recensies gedacht. Wat als je naar een product op Amazon kijkt en ik veel op beoordelingen kijk.

Ik weet zeker dat jullie dat ook doen. Wat anders kunnen we doen? Maar als dat zo is, wat als het 15.000 beoordelingen heeft en er vier sterren zijn. Is dat, is dat beter om u meer zekerheid te geven of is het, zou het allemaal kunnen

Miranda Marquit: [00:21:41] afval? Nou, dat is het ding, toch? Hoe meer beoordelingen iets heeft, hoe waarschijnlijker het is dat er meer legitiem zijn en ik heb legitieme beoordelingen geschreven voor dingen die ik echt leuk vind of dingen die echt verschrikkelijk waren.

Um, en het andere dat ik doe, is zoeken naar beoordelingen met twee, één en twee sterren, kijken wat ze te zeggen hebben. En het is alsof, oké, dit is waarschijnlijk het worstcasescenario. Eh, is dit het risico dat ik bereid ben te nemen voor dit worstcasescenario? Gewoon een soort van dus. Wees je daar eens van bewust. Als, als, als de recensies allemaal gloeiend en fantastisch zijn, zou ik daar zeker voor oppassen.

Dat was degene

Aaron Freeman: [00:22:17] om hier ook in te stappen. Um, YouTube is een geweldige bron voor recensies. Ik bedoel, het is, het lijkt het meest op het nummer één platform, iedereen die een product koopt, zal er meestal een recensie over achterlaten op YouTube.

Stacy Johnson: [00:22:32] Meer voor, voor, voor, eh, dure dingen, wat natuurlijk belangrijker is. En dat is waar

Aaron Freeman: [00:22:36] veel dingen zijn.

Het zou je verbazen als je die productnaam invoert en een klikvideo op je favoriete zoekmachine plaatst en je zult zien dat iemand er een video over heeft gemaakt. Oh, en iets anders dat ik wil zeggen, is dat soms producten worden gemaakt door een bepaalde fabrikant en dat de patenten onmiddellijk worden gestolen en in een ander land worden gemaakt.

Ja. Dus, uh, zorg ervoor, want ik was eigenlijk, ik zag laatst een stuk gereedschap. Ik dacht, nou, het is echt een coole tool. Ik keek ernaar en ontdekte de echte naam ervan en je gaat naar Amazon en de tool is $ 10. Maar de originele echte tool zit er eigenlijk 199 op. Waarom is er hier zo'n discrepantie? En het

Stacy Johnson: [00:23:17] had dezelfde branding erop.

De

Aaron Freeman: [00:23:19] het daadwerkelijke gereedschap dat werd verkocht, had geen branding, maar dan zou een van de foto's een foto hebben van het originele gereedschap met het merk. En toen ging ik naar de website van de fabrikant. Voorpagina van hun homepage. Het zegt waar mensen proberen om nepproducten van onze, onze tool te verkopen.

Stacy Johnson: [00:23:38] Wauw.

En dat is ook een goed idee, alleen kijkend naar de prijs, weet je, wanneer iets te goed is. De deal is dat er waarschijnlijk iets mis is. Juist, juist. De prijs leek te mooi om waar te zijn. Ja. Dat is goed. Wat nog meer?

Miranda Marquit: [00:23:51] Dus kijk uit voor, uh, voor gedocumenteerd bewijs, uh, dat horen we de hele tijd. Rechts. Um, waar ze het over hebben, Proof en ze, um, maar vaak, weet je, kunnen ze Photoshop gebruiken.

Ze kunnen zelfs zoiets doen. Dit is eigenlijk iets dat veel wordt gebruikt in de multi-level marketingwereld waar mensen cheques ophouden voor veel geld en, je weet wel, een maandinkomen of zoiets

Stacy Johnson: [00:24:21] dat. Ja. Ja. Ik heb dat precies gedaan. Ik bedoel, ik was, uh, ik ging naar een van die met een.

Met een klant van mij toen ik effectenmakelaar was. En de man belde me de volgende dag, want dat was op tv. En dus wilden ze dat ik in hun downline zat, weet je? Dus de man die tegen deze kamer vol mensen sprak, er waren misschien 150 mensen. Um, hij kwam opdagen, hij hield zijn cheque omhoog en het was, weet je, wat dan ook.

Tot $ 500.000. Ik ben trouwens vergeten wat het was. Dus hij belde me de volgende dag en hij zei, die-en-die wil echt dat je in haar downline bent. Je zou het moeten overwegen. Ik heb zoiets van, nou, weet je wat? Je hebt gisteravond al die mensen in die kamer beloofd, 200 van hen dat ze net zoveel geld zouden kunnen verdienen als jij, maar je hebt zoveel mensen in je downline om die $ 500.000 te verdienen.

Er zijn letterlijk niet genoeg mensen op de planeet om dat te doen. Zodat je gewoon een leugenaar bent. Ik zeg niet dat alle limousines slecht zijn, maar het is gewoon dom naar mijn mening.

Miranda Marquit: [00:25:09] En je moet oppassen voor garanties. Rechts. Ze zeggen alleen, zoals veel mensen geld-terug-garantie, maar er is geen garantie als er iets verdwijnt.

Rechts. Dus, uh, dus ja, ik bedoel, een van de dingen die, um, die we, die we vonden, erg interessant was. Oh, mijn zoon wilde een paar jaar geleden een 3D-printer bestellen en vond een website die, weet je, het was rond de kersttijd en hij vond een website die ze aanbood voor een lage prijs, zoals 30 dollar.

En hij had zoiets van, ja, laten we, uh, hij zei, ik wil, ik wil de 3D-printer van deze plek halen. Ik heb zoiets van, nou, ik weet het niet. En hij is zoals, maar er is een garantie dat ik zo ben, ik weet het nog steeds niet. Um, betaalde de 30 dollar. Het ding kwam een ​​paar weken later niet. Uh, weet je, je zou niet teruggaan om te proberen die website weer te vinden, weg.

Dus website bestaat niet eens. De garantie was waardeloos. We hebben allemaal een waardevolle les geleerd.

Stacy Johnson: [00:26:04] Nee, dat is eigenlijk ook een grappige Miranda, want wij verkopen cursussen. Wij verkopen pensioen cursus. We verkopen een cursus genaamd geld, eenvoudig gemaakt, weet je, maar het punt is dat we een geld-terug-garantie hebben. En als je deze cursus niet leuk vindt.

Je kunt het eigenlijk nog steeds houden, weet je, echt, maar we geven je geld terug. Geen vragen gesteld en dat doen we letterlijk. En het is zo frustrerend omdat niemand me gelooft omdat ze zo vaak worden opgelicht door mensen die, je weet wel, geld-terug-garantie beloven. Nou, weet je, maar ik ben eigenlijk een legitieme zakenman die je je geld teruggeeft, maar het heeft geen zin omdat niemand het gelooft.

Miranda Marquit: [00:26:36] Ja. Nou, en ik denk, en dat is een deel van het probleem, toch? Is het alsof, nou ja, de garantie, zoals je zei, is dat Al maar zo goed is als het bedrijf. Rechts? En dus jij, jij beheert deze, een vertrouwde website die al sinds de jaren negentig bestaat. En dus, um, weet je, het is, het is iets, weet je, dat kun je een beetje zien.

Um, dus hier beginnen we ons te verdiepen in dingen die een beetje te goed klinken. Om eerlijk te zijn. Dus dingen als, oké. Eh, haast. So if people are like, this deal is only good for X amount of time, um, you know, trying to, trying to like, get you to just push into something, you know, you’re going to miss this opportunity, uh, this, this playing on this FOMO.

And so that’s pretty much, you know, forcing you into this quick decision where you’re not taking time to think about it. And like, this is your only thing. Um, So, yeah. So that’s part of the issue there. Um, especially when you’re looking at, um, a lot of these investment things, right? It’s like, oh, well, get in on the ground floor.

If you don’t do this, you’re going to miss out. You know? Um,

Stacy Johnson: [00:27:40] and when I was a stockbroker, the best salesman where people would go like this, it, the bus is leaving, get on it, don’t get on it. I don’t give it to him, but it’s leaving. And these are people who that’s how you close people. Rechts. And you know, my motto is this or a mantra.

Is this the faster you talk? The slower I listen. The more you push the harder it’s going to be for you to close me, because I I’m suspicious of anybody who says you better do it now, or you’ll never have another chance.

Miranda Marquit: [00:28:06] Yeah. The only thing you have to watch out for is, um, uh, P people. Um, charging you for things like, let me help you get a government grant for your small business.

Let me help you. Uh, let me help you apply for student loan, forgiveness, all of those things. Um, you know, they may not be like outright scams, but there are things that you don’t have to pay for because the information is readily available. On government websites, you can go to the sba.gov website and they will literally say the federal government does not provide grants for starting expanding businesses.

So there’s that part of it. But then if you want to get an SBA loan, you don’t actually have to have somebody else do that for you. The same as when I worked, uh, at student loan hero, uh, one of the most common things we got were people saying like, oh, should I pay somebody to help me with public service loan forgiveness?

Should I, uh, pay for somebody to help me, uh, with these teacher loan forgiveness programs? Like. All of these government programs that are forgiveness programs, um, and people would be like, you know, charging like, well, we’re going to charge you a thousand dollars. Uh, but then you’re going to get this forgiveness.

So it’s going to be worth it. And it’s like, no, you can actually do all of this without having somebody else do it for you. And you can find the information. And you don’t have to watch out that too. Another thing you have to watch out for, uh, is tax related stuff. A lot of people are like, Hey, there’s a special government tax credit.

Uh, you know, we’ll help you get it. Um, and that’s, you know, there are government tax credits, but they’re not usually special. And they, uh, so there’s a lot of stuff you really have to think about, um, before you move forward. And if somebody says, uh, they’re going to help you get something from the government, that’s a really good way to run away.

If somebody is like, you know, because either it’s fake or it’s something you can do on your own without having to

Stacy Johnson: [00:29:55] the government grants, government does not give you free money for your business period. Rechts. It does not happen. And I actually, not two months ago, a friend of mine is trying to start a business, sent me a text saying like, do you think it’s cutting edge companies legitimate?

They said for $2,000, they’ll help me get a a hundred thousand dollar grant from the government. And I’m like, Nope. And he was, how do you know? I mean, because I responded instantly, I said, because I know you don’t even think about it. Not possible. I don’t even have to look and oh, by the way, here’s another one too, that I’ve experienced personally several different times.

Um, credit repair, you give somebody 600 bucks. I get to fix your credit score. Well, honestly, I’ve had three different friends of mine, friends of mine. They know I’m a consumer reporter. I’ve written five books and they’re like, yo, Stacy, they say you can fix my credit. Well, Nope. Nope. They, the only thing they could do was things you could do yourself, and they’re not going to fail.

They’re not going to raise your credit score by 150 points in a week, unless they’re doing something fraudulent, like for example, um, challenging every bad mark on your credit history, which then has to be removed by the credit reporting agency. And while they investigate it. So during that time you could apply for credit because nothing bad on your history.

Well, that’s fraud, it’s illegal. Uh, and so, you know, but I’d tell people exactly what I’m talking to you now. This is wrong. It is fraud. It will not work. You will be ripped off and I’ll be damned if they don’t do it anyway.

Miranda Marquit: [00:31:18] Yeah. Ja. I have to watch out for, um, you have to watch out for, for people who are giving you what sounds like really weird dubious advice on Tik TOK and Twitter.

One of the big things early in 2021 was a LLC Twitter LLC. Tick-tock where they were just like, here’s how I’m going to show you how to start an LLC. And then you can pay for all of your personal expenses with the LLC and not pay taxes. It’s like, no. None of this is how any of this works y’all so the only people like, I mean, you know, so, so you have to watch out for that kind of stuff.

Um, you know, when, when people, uh, you know, you kind of alluded to it in, in your section, we were talking about ways to make money fast. If somebody’s telling you. How there’s a magic formula that you can hack into to avoid paying taxes or something like that. A runaway as fast as you can. Yes,

Stacy Johnson: [00:32:17] I did this story.

Oke. 25, 28 years ago. One of the first stories I did when I moved to Cincinnati, Ohio, um, was every year stomach consumer guy. Right? So every year I’m doing the tax story, you know, I used to stand out by the mailbox at midnight, you know, and all that. In ieder geval. So every year I would say like, here’s some, here’s some tips, uh, you’re going to hear this, that you don’t have to pay taxes because it’s not constitutional.

Oke. So I go to the IRS. I’m like, would you comment on this? I said, Nope, tired of it. Tired of commenting on this. If you don’t pay your taxes, you’re going to go to jail period. Um, you know, cause every year some idiot puts up on the internet, you know, you don’t have to pay income taxes, it’s illegal. The government should have did it, blah, blah, blah.

And it’s all, it’s all BS. Ja. You do have to pay taxes. And if you don’t you’ll get arrested, you’ll ultimately you could go to jail. So, you know, just believe believing stuff like that. It’s nice. It’d be great. If there was some reason you didn’t have to pay taxes, some loophole, but guess what? Dat is er niet.

Miranda Marquit: [00:33:14] Uh, and I think one of the things to really, uh, think about too, while you’re going through here is, um, you know, uh, you can, if there’s something that doesn’t seem quite right. So, I mean, you always do that. You know, if it sounds too good to be true, it probably is. You got to trust your gut there. One of the things you can do is do a search for is.

Blah-blah-blah a rip-off or something like that. And that will help you kind of see what other people said about it. Help you find scams. I had a friend recently send me this, this deal website. That’s like ridiculous travel for, you know, like five nights in a five-star Hawaii hotel for $497. And, um, so I was like, well, I don’t know.

I mean, there are some like really good ways to like travel cheap and everything, but you start looking into it. And you realize that, okay, it may not be a complete and utter scam, but you don’t get to choose your hotel. You’re going to, you might not actually get a five star hotel. You start reading the reviews, you start reading the things.

And realize like you, you know, there are a bunch of blocked out dates. You have to, you know, make your reservations 12 months in advance. Like it’s a whole thing. And so you have to read that fine print. You have to know those terms and conditions, uh, and doing a quick search to say is something a scam can help you figure that out as

Stacy Johnson: [00:34:35] well.

And, uh, you know, I, I just thought of this, but I would bet you that the biggest rip off of the entire modern world. Is ULAs E U L is end user licensing agreements. Every single one of us has signed one of these damn things to use Facebook, to get an iPhone. And then they are 30 pages long. None of us ever read them.

And what happened? All of our personal information got harvested. And if that’s not one of the biggest rip offs in the world, I don’t know what is, I think that’s a

Miranda Marquit: [00:35:04] really good point because the idea is, is right. If something is free, you’re probably the product like, right. Like you’re, you’re being sold, your data is being sold.

Something, something that that’s valuable to you as being sold. Um, and you kind of, I mean, and we do, like you said, we all live in that. That world where it’s like, well, we want the apps. We want the connection we want to, we want the convenience. I mean, to a certain degree, it’s like, I’m not going to lie. I like the convenience of having my devices all connected.

I like having a, you know, everything up there and, um, as weird and creepy as it is sometimes to get the ads that I’m getting, sometimes the ad is like, oh yeah, that’s exactly what I need right now. As a

Stacy Johnson: [00:35:46] consumer reporter, there’s been so many times when I’ve stood on television and you’ve heard this a million times.

Every reporter at the end of their story to get your book. Be sure and read the fine print folks, you know, when you’re buying a house or when you’re getting a phone you’ll blah, blah. That’s such a cop out. Wait. No, no, one’s reading that. I mean, I actually do read the stuff when I buy a house, but most people don’t even do that.

Or, you know, a note about a car lease or, or even a cell phone contract. I don’t know what they look like now, because it’s been a long time. So I signed him up, but there’s, you know, they’re 10,000 words long and you know, nobody’s reading that and for a reporter to sit there, you know, or attorney or whoever, sit there, go be sure to read the fine print.

Well, it’s just bull. No, one’s going to do it. And, and that’s why they make them so long.

Miranda Marquit: [00:36:25] Yeah, exactly. Ja. Nobody’s yeah. Nobody wants to read that and they do make them long and you really kind of are. Um, yeah. It’s, uh, it’s really interesting. So, yeah, but, uh, yeah, but I think in the end, you know, the best thing you can do is really kind of say, okay, this seems too good to be true.

Wat is het? And then kind of go from there.

Stacy Johnson: [00:36:48] Yeah. Just listen to your inner voice. You know, if you listen to your inner voice and don’t let other people try to talk you into things, which obviously is easier said than done, you’re going to be a lot better off. And, you know, can I add one more thing before we leave this topic too?

My whole life has been spent my adult life, you know, talking about debt and doing consumer news. I’m preaching to the choir almost exclusively. In other words, if you’re listening to this podcast, odds are, you know, a lot of the stuff I’m talking about, the people who let me give you an example. When I wrote life, her debt, my book, and had to get out of debt.

I have copies of it at my house and I’m handing it to all my friends. And the people who were do did not need this book at all. We’ll call the next day and they’ll go, God, that was a great book. I read two hours a week and the people who really need it, the kind of people who were paying money to have their credit score raised, never read it at all.

So a lot of we do is preach to the choir. And the reason I’m mentioning this is because if you’re, if you are listening to this podcast and if all this stuff already does ring true to you and you didn’t need to sort of help. You need to help other people because they’re not going to listen to podcasts.

The people who need this the most are going to ignore it. So you need to help that elderly person in your neighborhood or that person who thinks the world is flat. I mean, in other words, people who are not as informed as you are, are not going to listen to this podcast, they’re not going to read these articles.

So you need to help them. Because helping other people is the shortest path to heaven or Nirvana of a holler wherever you want to call it. So do your, just tell them, listen, this podcast, if you have somebody who’s about to make a stupid move or, or help them yourself, but do help them.

Aaron Freeman: [00:38:27] I want to pipe in here with, uh, I think the number one thing that scams that people need to really be diligent about is, uh, emails.

And an example would be, uh, let’s say you go to your bank all the time and you signed up for notifications from your bank. So your bank gives you an email saying, Hey, you know, letting you know this happened, uh, click here. Um, your information. A lot of it is already on the dark web and there’s a lot of bots out there in AI that can easily.

Create that same email and give you another email saying, Hey, click here to log into your bank. My advice is whatever you do, no matter what email you get, it’s great to have the email notifications. Email is awesome, but never, ever, ever click your links in the email. If you sign up for something and it says, verify your email, that’s fine.

You know, cause it just popped on. But if something’s asking you for a login. Never click

Stacy Johnson: [00:39:23] it. That’s great

Aaron Freeman: [00:39:23] advice. Always go to the source, always go to your actual website that has the HTT P S with the S of the end. Cause that means it’s a secure website. Um, and, and, and always log in that way

Stacy Johnson: [00:39:36] when in doubt scope it out.

But before we we’re, we’re running long today, but we, and we have a few questions.

Miranda Marquit: [00:39:42] All right, I’ll go ahead and start with Eddie. Eddie asks. Is there any way to find out if my ex is collecting on my social security, she is not exactly the most honest person. In the world.

Stacy Johnson: [00:39:54] That’s pretty funny actually gotten this question.

And before the answer, your question is yes, you can find out, you can just ask the social security administration. They can tell you the name of any they’re called exhilarated beneficiaries, including your ex-wife. Uh, who’s drawing her has drawn benefits on your earnings record. Now they can’t tell you if she’s applied is not drawing.

So in other words, if she’s taking some of your, if she’s. Uh, getting from money from your social security, you can find out, uh, you can find out to date. They became entitled to benefits. You can find out what the benefit they’re getting. You can find out whether their benefits have ended, but the main thing I want to tell you here is this.

It doesn’t matter. A former spouse collecting benefits on your record has no impact whatsoever on the amount of your own retirement benefit. And that’s based entirely in what you’ve earned and when you file for social security. So do not worry if your ex wife is collecting on your social security matters.

Not at all to you. That’s the main, that’s the main thing I want to tell you there also don’t you have to be married

Aaron Freeman: [00:40:51] for like 10 years before that. Yes

Stacy Johnson: [00:40:53] you do. Yes, you do. Ja.

Miranda Marquit: [00:40:54] So I could actually, uh, you know, look at the benefits situation and then decide if I wanted to, uh, draw based on my husband’s. Uh, my ex-husband’s earnings if I wanted.

Um, and you know, it’s a, it’s a calculation that, you know, you might want to do if you are the ex uh, kind of think about that. I’m sure. By the time I get to the point of drawing social security, um, my benefits will probably be more, so I’ll probably be looking to see if he’s drawing. So it’s

Stacy Johnson: [00:41:24] natural to think that if somebody is drawing on yours, you’re going to get less.

I mean, it sounds like they’re taking out of your account, but they’re really not. They’re not, you’re not worried.

Aaron Freeman: [00:41:33] Yeah, my wife’s waiting for 10 years and she’s going to drop me. Look ahead.

Stacy Johnson: [00:41:40] What’s next. We got any more questions. Yes, we do.

Miranda Marquit: [00:41:42] This. One’s from dune. Buggy says help. My husband is going to be 71, this July and his last day of work is the end of June. We’re about $24,000 in the bank. Not making any, any interest. I keep hearing about putting our money into gold and silver to fend off inflation.

I know we don’t have much, but is this a good idea, please help also. Oh my gosh.

Stacy Johnson: [00:42:01] So, okay, so go ahead and then you see this in

Miranda Marquit: [00:42:04] yourself. Oh my gosh. Ja. Um, so, well, first of all, um, I hope that, uh, you’ve, you’re both looking at where you, what you can draw on social security benefits. Uh, the 20 4k is probably not going to provide, um, a lot in terms of.

Of of returns. Um, I would be wary of putting something into gold and silver or something. That’s not very liquid, especially if you don’t have, um, any other liquid assets. So, I mean, I, I don’t, I don’t know much about the situation. Ik weet het niet. Like, do you have IRA? You know, do you have like an IRA? Do you have a 401k?

Do you have a pension? You know, do you have, like, where, where are you getting your cashflow from? Uh, if it’s just the 24 K in the bank, um, and you don’t have any. Other like liquid assets to try and, you know, help help you out. Uh, it was putting something in something as illiquid, as gold and silver, uh, to fend off inflation is not, uh, really going to help a lot also.

Um, it’s worth noting that in a lot of cases, gold is not quite the, um, The hedge against inflation that many people, uh, think it is. So, um, I would consider some other options. Um, we’ll get some, you know, you’re going to need to take a step back, look at all of your sources of income from social security to any other accounts you might have.

Um, if it’s just 24 K in the bank and that’s basically your emergency fund and you have other sources of income, there’s nothing wrong with having something. In the bank, not making interest, if you know what that purpose is. And if that purpose is emergency purposes and you want to be able to access that, um, in a pinch, um, then, you know, leaving it, there might not be terrible.

So, but it really kind of depends on what else you got going on. Ja. Well, I’m assuming

Stacy Johnson: [00:43:55] anything else going on by what they said, but I mean, the bottom line is if this is all the money you’ve got in the world, this is your emergency fund. And, and we’ve covered this topic before. I mean, unfortunately, Hey, I get it.

I’ve got a ton of money in his bank account earning nothing, but what do you know what? Oh, well, I can’t help it. I can’t expose that mechanics pose all of my savings to risk. Uh, and so, you know, it’s just, you just have to wait for interest rates to go up, but, but don’t start casting about for dumb things like gold and silver, when you’ve only got 24 grand

Miranda Marquit: [00:44:23] total.

Ja. Ja. It just, yeah. Ja. You really need to look at your full financial picture and, and where, where that money is coming from, that you’re planning on using to cover your costs, your living expenses.

Stacy Johnson: [00:44:35] Yeah. Okay, last question.

Miranda Marquit: [00:44:37] All right. This is from Christine. My question is regarding cost basis methods.

I bought an ETF two different times the first time at a much lower price than the second time. Now I want to sell some isn’t it logical that I should sell off the more expensive socks first, if that is possible, is that HFO highest in first out? Um, so. Uh, yeah. So let’s go ahead and talk about that a little

Stacy Johnson: [00:45:00] bit.

Oke. That’s that’s real easy. Cause these are easy terms for me because I’m an accountant. Uh, it’s called FIFO in life of, and first out last in first out, FIFO LIFO. Um, and basically when you buy a stock, if you don’t, if you just sell. Then the IRS assumes that you’re using FIFO firsthand first out. So in, in Christine’s case, she bought a much lower price.

The first time she bought, if she just puts in an order to sell, then her broker’s firm is required to sell the first. So the first dock she bought. Now in her case that could obviously produce, uh, a higher tax burden. So what she wants to do is she wants us to do life. Oh, she wants to do last in first out the most recent purchases have few, have the less gain.

Now, one thing to remember though, well, let me finish explaining that though, if you want to do life. Oh, you can. But what you need to do, Christina, is she to call your brokerage firm. And you need to say, I need this to be designated life and they need to send you something in writing saying it’s going to be life.

Oh. So you can show that to the IRS if you need to. Oke. Now, one thing I want you to consider to the remember that you also have long-term capital gains versus short term capital gains long-term capital gains are taxed at a lower, a lower rate maximum of 20% and probably lower if you’re in a, if you’re, unless you’re in a really high tax bracket.

So you to get that long-term capital gain treatment, you’ve got to hold that stock for a year. So look at, look at the ramifications. If you have short term capital gain it’s tax at your normal income tax rate, right? You’re no more bracket. So look at your, if they’re both long-term you definitely want to do life on it, but if one of them’s long-term short-term you got to compare the tax implications of that as well.

Did that make sense? Did I explain that? Well, Miranda.

Miranda Marquit: [00:46:43] Yeah, I think so. And that’s, that’s the thing is because, uh, you’ll want to, you’ll want to talk to a tax professional or a CPA, you know, who is like Stacy, uh, before you do something like this, because you do want to make sure I’m sure it is the smaller gain.

If you have a smaller gain, that may be great, but if it’s a short-term capital gain and you end up having to pay at your marginal tax rate, you may not be saving as much. You may not be saving money, so you want to make sure. And that you also have that whole situation happening too. And thinking about that, um, and before

Stacy Johnson: [00:47:20] you move forward, cool, well done.

And that’s concludes our podcast for the day. Um, so guys, we are at a time, but we’re never out of topic. Dig a little deeper. You’re going to find links to lots more info in our show notes. Lot of the stuff we talked about is in there. And remember, if your goal is to make more, to spend less to retire rich, your online home is money talks, news.com.

And don’t forget to check out Miranda’s online home as well. That is Miranda Mark Witt, Mir Q U I T. Dot com. If you’ve got a question, comment or topic, you’d like to suggest. Tell us email said hello at money talks, news.com. Hello at money talks, news.com. One last thing. If you appreciate what we do that do something for us.

Subscribe to this podcast takes you two seconds. Really helps us though. So if you like a show us and subscribe, I’m Stacy Johnson. And I’m

Miranda Marquit: [00:48:14] Miranda, Margaret

Aaron Freeman: [00:48:15] and I’m Erin Freeman. Please send to my nonprofit.

Stacy Johnson: [00:48:19] Thanks for hanging out for this guys. We’ll see you right here. Next time. .


Persoonlijke financiën
  1. boekhouding
  2. Bedrijfsstrategie
  3. Bedrijf
  4. Klantrelatiebeheer
  5. financiën
  6. Aandelen beheer
  7. Persoonlijke financiën
  8. investeren
  9. Bedrijfsfinanciering
  10. begroting
  11. Besparingen
  12. verzekering
  13. schuld
  14. met pensioen gaan